Köpvillkor

MER INFORMATION OM VÅR NÄTBUTIK

Klockmagasinet följer alla svenska lagar så att du kan alltid känna dig trygg då du handlar med oss. Ifall ni vill veta mera om till exempel nätbutikens betalnings- och leveranssätt hittar ni informationen genom att klicka på nedanstående rubriker.

1. ALLMÄNNA VILLKOR

Klockmagasinet.com upprätthålls av Keskisen Kello Oy som äger denna marknadsplats. Försäljaren är Keskisen Kello Oy med momsregisreringsnummret: FI04889935. Följande avtalsvillkor tillämpas i handeln mellan Keskisen Kello Oy och deras kunder som uppkommer genom klockmagasinet.com nätbutik. Avtalsvillkoren är definierade på keskisenkello.fi nätbutiks hemsida.

Keskisen Kello Oy bibehåller rättigheten att ändra leveransvillkoren genom ensidigt beslutstagande utan förvarning. I beställingarna tillämpas de vid beställningstillfället i kraftvarande leveransvillkor, som är definierade på keskisenkello.fi nätbutikens hemsida. Ifall det sker förändringar i den finska lagen, träder dessa i kraft omedelbart.

Keskisen Kello Oy ansvarar inte för skador som uppkommer p.g.a. oöverkomliga hinder. Ett oöverkomligt hinder är en oförutsägbar faktor eller förändring i omständigheter som Keskisen Kello Oy inte kan påverka och som Keskisen Kello Oy inte skäligen kan förväntas ha räknat med, och att Keskisen Kello Oy inte heller kan anses ha haft skäliga möjligheter att kringgå eller övervinna detta.

2. KUNDEN

Keskisen Kello Oy säljer varor genom klockmagasinet.com nätbutik till myndiga privatpersoner (senare konsumenter) och med förmyndarens godkännande också till personer under 18 år. Varor säljs även till företag, den offentliga förvaltningen och samfundskunder (senare företagskunder), som skaffar varor för yrkes- eller affärsgåvor.

Försäljning till konsumenter: Konsumentförsäljningen följer alltid gällande konsumentskyddslagstiftning i Finland och i Europeiska Unionen. Dessa leveransvillkor begränsar inte konsumentens rättigheter utan är påtvingade av lagen.

Företagskunder: Handelsavtalet mellan företagskunder och klockmagasinet.com följer alltid gällande lagstiftning i Sverige om inte annat har definierats i dessa leveransvillkor.

När kunden har tagit emot sin beställning, bibehåller klockmagasinet.com sig rättigheten att skicka e-post för att be kunden fylla i en utvärdering gällande de produkter eller tjänster som kunden beställt. Att svara på denna förfrågan är frivilligt. Kundens recension kan publiceras i klockmagasinet.com nätbutik men utan kundens kontaktinformation. Klockmagasinet.com använder informationen som samlats in genom dessa förfrågningar i utvecklande syfte.

Sekretesskydd: Klockmagasinet.com lagrar kundinformation i klockmagasinet.com kundregister. Information i kundregistret används för att upprätthålla och hantera kundrelationer. Klockmagasinet.com har dessutom rätt att behandla informationen i registret för särskilda syften (som direktmarknadsföring) i enlighet med den finska personuppgiftslagen (523/99), om kunden tillåter detta. Kunden kan välja att förbjuda användningen av denna information för marknadsföringsändamål genom att kontakta kundtjänsten hos klockmagasinet.cpm. En fullständig registerbeskrivning finns på: Registerbeskrivning och Dataskyddsbeskrivning

Cookies: Cookies används i klockmagasinet.com nätbutik för att nätbutiken och köpprocessen ska fungera felfritt och för att nätbutiken ska kunna bli mer användarvänlig. Cookies kan också användas för att ge kunden riktad reklam och personliga rekommendationer på produkter. En cookie är en liten textfil som klockmagasinet.com nätbutiks server lagrar på kundens hårddisk. En del av innehållet i klockmagasinet.com nätbutik kräver godkännande av cookies för att fungera. Webbläsarens standardinställningar hos personen som använder nätbutiken kommer förmodligen att omfatta godkännande av dessa cookies. Däremot kan användaren inaktivera cookies i webbläsarens inställningar eller genom att rensa cookies som lagras i webbläsaren i slutet av besöket. Det går att läsa mer om cookies och detaljerade anvisningar hur cookies kan tas bort i webbläsarens hjälpresurser eller på webbläsarens tillverkares webbplats.

3. NÄTBUTIKENS PRODUKTER OCH PRISER

Alla priser I vår nätbutik innehåller moms, men inga fraktkostnader om inte detta nämns i varuinformationen. Ifall varans pris är felaktigt i nätbutiken och om man kan anta att kunden förstår att varan är felaktigt prissatt, skickas inte varan ut till det priset. Vid pris fel är vi skyldiga att informera kunden om detta omedelbart. Vi säljer inte varor i återförsäljningssyfte och vi vidhåller rätten att begränsa försäljning av stora mängder. Försäljning sker enligt åldersgränser givna i lagen. Genom att beställa varan och godkänna leveransvillkoren försäkrar kunden att de har rätt att beställa varan i fråga.

Produkter som har beställts separat från tillverkaren på kundens begäran har ingen retur eller bytesrätt. Detsamma gäller modifierade produkter som till exempel graverade produkter. Om kunden ändå vill returnera produkten måste hen betala en summa motsvarande beställningskostnader eller modifieringar på produkten som sänkt värdet på produkten. Returrätten beviljas dock om det finns tillverkningsfel på produkten som beställts enligt kundens önskemål.

4. BETALNINGSSÄTT

Vi använder Klarna Checkout som betalningstjänst i vår nätbutik. Det innebär att det finns flera betalningsalternativ att välja mellan: direktbetalning via bank, bank- eller kreditkort, Klarna Faktura eller Konto. Vi accepterar följande betalkort: Visa, Visa Electron, Mastercard och American Express. Ni kan även betala genom att använda följande svenska nätbanker: Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken.

När ni använder Klarna Checkout identifierar ni er först hos Klarna Checkout och sedan anger ni den information som behövs. Detta kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Det sker ingen kreditupplysning i Klarna Checkout utan det sker vid behov beroende på det alternativ ni väljer. Eventuella kreditupplysningar som Klarna begär påverkar inte er kreditvärdighet och kan inte ses av andra. Efter att ni har identifierat er hos Klarna Checkout uppvisas vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för er. Dessa kan vara exempelvis följande: faktura, direktbetalning via bank eller betalning med kort.

För mer information om din betalning kontakta Klarna via Kundservice.

4.1 Klarna Faktura och Konto

Klarna skickar ut vår faktura till e-postadressen som ni angav vid beställningen. Fakturan ska betalas inom 14 dagar. Vid en försenad betalning skickas en påminnelsefaktura ut som ska betalas till kontot som anges på den nya fakturan. För obetald faktura faktureras en påminnelseavgift tillsammans med en dröjsmålsränta på 24 %. Påminnelseavgiften är 29 kr om ni har handlat under 60 kr och 60 kr om ni har handlat för 60 kr eller mer. Om ni behöver mer tid på er att betala kan ni kontakta Klarna.

När ni betalar med faktura anger ni er mejladress, adressuppgifter samt personnummer i kassan och väljer "slutför köp". Därefter skapas en faktura som ni får en bekräftelse på via e-post. En upplysning görs för att säkerställa att era personuppgifter stämmer och för att godkänna köpet. Om köpet på faktura inte godkänns får ni ett felmeddelande och kan därmed välja att betala med kort eller direktbetalning. Fakturan skickas via e-post till den e-postadress som angavs efter att beställningen skickades från oss. Det betyder att fakturan kommer fram innan leveransen, men givetvis ska ni inte betala förrän ni fått det som ni beställt.

Hos Klarna kan ni delbetala fakturan. Då betalar ni fakturan i egen takt och bestämmer själv hur mycket ni vill betala per gång (minst 50 kr per månad). Observera att Klarna lägger till en kostnad med delbetalning, läs mer på klarna.se. Ni kan när som helst välja att ändra er faktura till delbetalning eller att betala den totala skulden omedelbart. Ni kan dock inte välja faktura som betalningssätt utan att ni har angett ert personnummer i kassan.

4.2 Kortbetalningar

Ni kan betala med följande betalkort: Visa, Visa Electron, Mastercard och American Express. När ni använder ett bankkort dras pengarna direkt från ert konto. När ni använder kreditkort betalar ni efterhand.

Om ni väljer att betala med kort styrs ni till en ny sida där ni fyller i information om ert betalkort. Ta fram betalkortet på förhand. Skriv in kortnummer, kortets giltighetstid och säkerhetskod i formuläret. Den tresiffriga säkerhetskoden (CVV-kod) är tryckt på kortets baksida till höger om rutan där ni signerat ert kort. Slutligen bekräftar ni köpet genom att signera uppdraget med kod eller elektroniskt ID, följ anvisningar från er internetbank. Vid problem med ert betalningskort, kontakta gärna er bank.

Om ni har betalat er beställning med kort och beställningen annulleras eller avbryts returneras era pengar automatiskt till bankkontot. Returen registreras vanligtvis inom en vecka.

4.3 Betalning via nätbank

Ni kan betala er beställning direkt genom er internetbank om er bank är en av följande: Nordea, SEB, Swedbank eller Handelsbanken. När ni väljer internetbank som betalningssätt debiteras slutsumman från ert konto direkt. All trafik är skyddad och ingen utomstående kan se era uppgifter.

Om ni väljer direktbetalning när ni ska betala i vår nätbutik länkas ni till internetbanken. Betalningen sker i sådana fall i internetbanken och ni behöver inte lämna någon information i butiken. Vid direktbetalning kan ni även välja från vilket konto pengarna dras. När ni använder direktbetalning, följ anvisningar från er internetbank.

Observera att inga ändringar kan göras i beställningar gjorda med betalning via internetbank. I fall ni vill makulera er beställning eller ändra innehållet i beställningen, kontakta gärna vår kundtjänst.

5. LEVERANS

5.1 Med DHL Service Point
DHL levererar förpackningarna till sina hämtningspunkter. Vi kan tyvärr inte skicka produkter mot postförskott. Leveransen skickas iväg senast nästa vardag från att er beställning tagits emot hos oss. Avisering om att paketet kan hämtas sker genom sms till er mobiltelefon. Produkterna kan hämtas genast när ni fått ett sms.

5.2 Med DHL Express
DHL skickar en länk via email eller sms åt dig. Genom att klicka på länken kan du beställa leveransmetoden som passar dig bäst. Du kan välja mellan hemleverans eller leverans till närmaste DHL Service Point eller DHL Parcel Locker.

5.3 Leveranstid

Vi strävar efter att alltid skicka iväg alla beställningar samma dag om vi tagit emot beställning innan kl 13:00. Senast skickas leveransen nästa vardag. Vår leveranstid är 3-5 vardagar med DHL Service Point och 2-3 arbetsdagar med DHL Express. Observera att alla produkter i vår nätbutik skickas direkt från vårt eget lager. Om produkten är tillgänglig i nätbutiken har vi minst ett exemplar i vårt lager.

5.4 Fraktkostnader

Fraktpriset är högst 49 SEK med DHL Service Point. Beställningar till ett värde av 1000 SEK eller över skickas fraktfritt. Med DHL Express är fraktpriset 159 SEK för orders under 2000 SEK och 99 SEK för orders mellan 2000 och 5000 SEK. Orders som överskrider 5000 SEK skickas fraktfritt med DHL Express.

6. RETURRÄTT

Vi ger våra varor 90 dagars returrätt. Varan ska vara i oförändrat skick. Konsumentlagens syfte är att ge konsumenten rätt att bekanta sig med varan på samma sätt som i en affär. Konsumenten har rätt att bekanta sig med innehållet i förpackningen och prova varan varsamt. Varan ska vara oanvänd, och helt utan synliga spår vid en retur. Förpackningen ska öppnas varsamt och försiktigt. Vi står för returfrakten.

Begränsningar:

Varor som har gravering har ingen returrätt enligt lagen för personifierade varor.
Varor som beställts skilt från fabriken på kundens begäran, är utanför retur/bytesrätten.
Kundreturer

Vänligen packa ner oanvända produkten tillsammans med allt som kom med, egen förpackning, kvittot, och allt annat som kom med produkten. Skriv ”Retur” på kvittot.

Packa den i samma bruna kartonglåda som den kom i eller en liknande. Skriv på utsidan av kartonglådan beställningsnummer, åtminstone på två sidor.

Klistra på paketet retursedeln ni fick med beställningen. Om ni inte har retursedeln kvar, kan ni begära en ny från oss.

Ni bör returnera paketet tillbaka till samma DHL- ombud som ni hämtade den från. OBS! BEKRÄFTA ATT NI LÄMNAR PAKETET TILL DHL. DHL OCH TILL EXEMPEL POSTNORD SERVICE KAN VARA HOS SAMMA OMBUD BREDVID VARANDRA.

Vi har kontrakt endast med DHL, så returer lämnade hos Postnord eller någon annan kurirföretag kan inte spåras och det kan ta lång tid innan de kommer fram till oss. Paket lämnade hos andra kurirer än DHL kan även försvinna.

Be ett kvitto av returen från DHL ombudet som innehåller returpaketets spårningsnummer eller kolli-id. Vi tar inte ansvar för returer lämnade hos någon annan kurir än DHL.

Vi bekräftar genom e-post så fort returen har kommit hit till oss, vi har granskat och godkänt produkten, och slutfört returprocessen. Observera, att det kan ta 14-21 arbetsdagar innan vi får returen, granskar och godkänner produkten, och slutför returprocessen.

Beroende på betalningssätt antingen annullerar vi Klarna fakturan, eller ni får återbetalning till er bankkonto eller kort.

Packningen av varan är avsändarens ansvar. Varan ska paketeras ordentligt, för att undvika att den tar skada under transporteringen. Minimikravet är att förpackningen ska ha samma nivå av skydd som den som den kom i. Vi ansvarar inte för returer som tar skada p.g.a. otillräcklig paketering. Om avsändaren inte har packat varan eller varorna på behörigt sätt, står avsändaren för kostnaderna som uppkommer som följd.

7. GARANTI OCH ANSVAR

Garantin bestäms enligt tillverkarens garantivillkor. Garantin för armbandsur täcker klockans urverk och eventuella tillverkningsfel. Armbandet, glaset, normalt slitage, repor, missbruk eller skador som orsakas av att produkten har tappats i marken eller klämts täcks inte av garantin. Garantivillkoren hittas oftast i klockans manual, på ett separat garantiformulär eller på tillverkarens egna webbsida. Garantitiden för armbandsur varierar från märke till märke, men oftast är garantitiden två år. Garantitiden är alltid tydligt indikerad i nätbutikens produktinformation.

Serviceplatsen bestäms enligt tillverkarens eller importörens garantivillkor. Kunden kan sköta garantiärenden direkt genom sin närmaste återförsäljare, förutsatt att återförsäljaren har det sagda varumärket i sitt sortiment. Vi kan instruera kunden att ta direkt kontakt med tillverkaren eller med en av tillverkarens auktoriserade serviceställen, om vi anser att det är till kundens fördel. Vi ber kunder kontakta oss i garantiärenden per e-post info@klockmagasinet.se eller per telefon på numret +468 12400456 (vardagar kl. 10-15).

Kostnader för en onödig service tillfaller i sin helhet kunden, ifall varan har skickats på garantiservice på klart felaktiga grunder. Kostnaderna innehåller serviceföretagets utgifter och portokostnader.

Öppnande av armbandsur Om armbandsuret öppnas för att modifieras upphävs garantin och det i lagen givna ansvaret, ifall inget annat har informerats på tillverkarens sida. Under garantitiden ska armbandsurets batteri bytas i en kvalificerad uraffär.

8. REKLAMATIONER

Inköpsbeviset är nödvändigt för reklamation av felaktig produkt. Som kund i vår nätbutik behöver du inte tänka på inköpsbeviset eftersom detta finns i vårt system. Ifall köpet har genomförts i vår fysiska butik ska inköpskvittot visas vid en reklamation.

Behandlingen av reklamationer sköts helst skriftligen. En fritt formulerad reklamation kan skickas till oss via e-post på: info@klockmagasinet.se. Reklamationen kan även behandlas i vår fysiska affär i Tuuri. Kunden kan även reklamera genom att fylla i ett kontaktformulär på vår webbsida.

Varor skadade I transporten ämnar vi att ersätta med en ny så snabbt som möjligt. Även om varorna är väl förpackade kan paketen ibland vara skadade när de når fram. Därför är det bra att se över paketet redan vid avhämtningen för eventuella skador. Ifall varorna eller paketen har skadats under transporten, ska det omedelbart anmälas/meddelas till utlämningsstället. Kontakta även oss, så kommer vi direkt överens om en ny leverans.